Glassbransjen er preget av økt konkurranse og endrede kjøpevaner. Derfor innser stadig flere glassmestere at det er viktigere enn noen gang å samarbeide i en kjede. Fordelene er mange, og sammen står man sterkere.
I dette innlegget lister vi opp fire stordriftsfordeler glassmestere får ved å være med i en kjede.
Som medlem av en kjede får du tilgang til kjedens samlede kompetanse og erfaring. Til sammen overstiger kjedebedriftenes kompetanse og erfaring det enkelte kjedemedlems eksisterende kompetansegrunnlag.
Ved å være med i en landsdekkende kjede vil det alltid være interessant for eksterne leverandører å knytte kontakt. Leverandøren får tilgang til alle medlemmene, og kjedekontoret kan derfor fremforhandle gode avtaler for medlemmene.
En av de største fordelene ved å være med i et nettverk av glassmesterbedrifter er at du får kontinuerlig faglig utvikling, blant annet i form av fagdager med opplæring på nye glassprodukter, eller kursing i regi av eksterne aktører.
God synlighet i markedet gir økt konkurransekraft. I en kjede samler bedriftene sine markedsføringsbudsjetter i en stor pott som brukes til felles markedsføringstiltak og en felles uniformering/profil som gir dem en felles identitet i markedet. Kjedekontorets gode synlighet på digitale plattformer gjør at også din bedrift får god synlighet, og dermed flere jobber.
Siden kjedekontoret tar seg av mange av markedsaktivitetene, slipper du som glassmester å bruke mye tid på egen markedsføring – og dermed kan du fokusere på å utføre godt fagarbeid.