Glassbloggen

Dette synes glassmesterne om å være medlem i Glassfagkjeden

Glassfagkjedens medlemmer er lokale glassmesterbedrifter med lang bransjeerfaring fra hele Norge. Kjeden har et bredt spekter av kunder og oppdrag og kan hjelpe deg med skreddersydde glassløsninger og større prosjekter.

Hva synes våre glassmestere selv om å være medlem i Glassfagkjeden?

I 2018 gjorde vi en spørreundersøkelse blant alle våre medlemsbedrifter, og da svarte de at de største fordelene ved å være medlem i Glassfagkjeden er:

  • Samhold
  • Tilgang til rammeavtaler
  • Glassfagkjedens merkevare
  • Kompetansedeling
  • Å være en del av et nettverk som åpner dører
  • Ekspertise og teknisk kompetanse på tvers av relevante fagområder
  • Tett samarbeid med Pilkington Norge AS
  • Et kjedekontor med dedikerte personer å forholde seg til

 

Samhold

Høyest på listen står altså samhold – og hvis det er ett ord som oppsummerer hvorfor man som glassmester bør være medlem av Glassfagkjeden, så er det nettopp det. Våre 36 medlemsbedrifter utgjør hundrevis av likesinnede fagpersoner fra Kristiansand i sør til Kirkenes i nord, alle med glass som spesialitet – og ekspertise og teknisk kompetanse på tvers av relevante fagområder.

Glassmesterne utveksler erfaringer og lærer samt drar nytte av hverandres fagkompetanse og nettverk. Ikke minst hjelper de hverandre og deler råd og tips seg imellom.

For eksempel har alle medlemmene tilgang til en lukket Facebook-gruppe, hvor de kan stille hverandre spørsmål og få svar. Er det en glassmester som mangler en spesiell type beslag til en dør? Da er det alltids en annen glassmester som enten har de rette beslagene, eller som vet hvor man kan få tak i dem. På denne måten hjelper de hverandre til å bli mer effektive og gi bedre kundebehandling.

Roger Thorvaldsen, daglig leder i Riis Glass og Metall i Trondheim, er klar på hva samholdet i kjeden har å si:

– Samholdet er veldig viktig. Alle medlemmene er så forskjellige, med mye forskjellig erfaring. Det er nyttig å utveksle og lære av hverandre, og for eksempel få tips om leverandører og teknikker.

 

Gode avtaler

Nummer to på listen over fordelene som glassmesterne selv trekker frem, er tilgang på gode rammeavtaler. Glassfagkjeden fremforhandler gunstige avtaler for sine medlemsbedrifter. Dette gir stor trygghet for medlemmene, og så slipper glassmester å forhandle frem avtaler på egen hånd.

Blant annet har Glassfagkjeden fremforhandlet avtaler med mange av de største forsikringsselskapene. Dette innebærer at kjedens glassmestere skal prioriteres når forsikringsjobbene tildeles, i hvert fall når det dreier seg om rene glasskader.

Dessuten behøver ikke glassmesterne å markedsføre seg overfor forsikringsselskapene, så de sparer tid også der. Forsikringsjobbene som kommer gjennom Glassfagkjedens avtaler med forsikringsselskapene, utgjør en betydelig fortjeneste for kjedens glassmesterbedrifter.

 

Støtte fra kjedekontoret

Det å ha kjedekontoret i ryggen gir mange fordeler for glassmesterne i det daglige. For det første støtter kjedekontoret medlemmene i løpende saker og følger dem opp ved spørsmål og avvik i forsikringsskader. Glassfagkjeden er alltid tilgjengelig på telefon eller mail og kan bistå med å løse problemer.

For det andre frigir det mye tid. I hverdagen får Glassfagkjedens medlemmer mange henvendelser fra byråer som sier at de skal hjelpe dem med både det ene og det andre, for eksempel digital markedsføring. Alle slike henvendelser videresendes direkte til kjedekontoret, og dermed slipper glassmesterne å forholde seg til dem. Markedsføring i digitale kanaler blir godt ivaretatt i avtalen som medlemmene har med Glassfagkjeden.

Thorvaldsen peker spesielt på markedsføringen som et konkurransefortrinn.

– Vi har et felles uttrykk for alle medlemmene, og i det hele tatt veldig offensiv markedsføring av kjeden. I forhold til konkurrentene vil jeg tro vi har best synlighet.

 

Tett samarbeid med Pilkington

Glassfagkjedens medlemmer er en prioritert kunde hos Pilkington. Hvis for eksempel en glassmester sier at ting haster, så blir han prioritert fremfor de andre kundene i systemet som ikke er glassmesterkunder.

– Det er en stor fordel å ha en stor leverandør i ryggen som strekker seg langt for å hjelpe oss medlemmer, sier Thorvaldsen. – Vi har et god distributørnett av varer. Det er én ting at Pilkington sender varer med en bil, men vi medlemmer kan også sende varer videre med denne bilen.

Konklusjon

Glassmesterne synes det er fordelaktig å være medlem i kjeden, fordi det gir trygghet, faglig samhold med kompetansedeling og et stort nettverk. I tillegg får medlemsbedriftene

  • tilgang på gunstige avtaler
  • et kjedekontor som alltid er til stede og kan bistå ved spørsmål
  • Pilkington – en stor og anerkjent glassprodusent – i ryggen

Glassfagkjedens glassmestere liker at kjeden bidrar med fagopplæring, blant annet i form av fagdager med opplæring på nye glassprodukter, eller kursing i regi av eksterne aktører. Dette gjør at markedet er trygg på at Glassfagkjeden kun har medlemsbedrifter med dyktige og seriøse håndverkere.

 

Bli medlem