Glassbloggen

To ting alle glassmestere bør vite om nettsider

Trafikk til nettsiden er vel alltid bra? Spiller det egentlig noen rolle hvem det er som besøker nettsiden din? Svaret er enkelt – ja.

 

Du har sikkert allerede en nettside. Kanskje også en bedriftsside på Facebook som du oppdaterer i ny og ne.

Men hva vet du egentlig om de som per i dag besøker nettsiden din? Er de potensielle kunder, eller er besøkene på nettsiden kortvarige og tilsynelatende uten mål og mening?

Du ønsker å få relevant trafikk til nettsiden, det vil si besøkende som faktisk er interessert i det du selger. Hva er så relevant trafikk? Og hvordan oppnår du det?

 

Høy trafikk er ikke nødvendigvis riktig trafikk

Se for deg en butikk hvor det går folk inn og ut hele tiden. Der må vel omsetningen være høy?

Men slik trenger det ikke å være. Kanskje velger mange å gå inn i butikken fordi dårlig butikkskilting gjør at de er usikker på hva som egentlig selges der. Etter en kjapp runde gjennom lokalet innser de at dette ikke er relevant for dem, og så forlater de butikken like fort som de kom.

Slik er det ofte med nettsteder som har misvisende, utdatert innhold og manglende sider. Man klikker seg inn, tar en liten kikk rundt, skumleser her og der, og finner fort ut at denne leverandøren ikke tilbyr det man er ute etter. Dermed klikker man seg inn på det neste treffet i søkeresultatet.

Irrelevant trafikk til nettsiden genererer ikke salg.

 

2 tips til å få relevant trafikk til nettsiden:

1. Henvend deg til dine potensielle kunder

Antagelig har du en formening om hva som er drømmekundene for din glassbedrift. Målrettet og spesifikt innhold på nettsiden anses som relevant og nyttig av Google. Følgelig øker sjansen for at nettopp din bedrifts nettside blir funnet når potensielle kunder søker.

Bruk ord og formuleringer som stemmer overens med det som dine typiske kunder faktisk søker etter. Hvordan vil de beskrive dine tjenester? Hva er de interessert i?

Jo mer spesifikt innholdet på nettsiden er, desto bedre vil det tiltrekke seg høyrelevant trafikk.

 

2. Lag ulikt innhold for ulike målgrupper

Sannsynligvis har du kunder både i privatmarkedet og proffmarkedet. Disse to kundegruppene har ulike informasjonsbehov når de kommer inn på en glassmesters nettside. Dette er viktig å tenke på når du utformer innhold, slik at du faktisk kommuniserer på riktig måte til riktig målgruppe.

 

Trafikk til nettsiden er ikke alt. Det viktigste for å oppnå økt salg er at trafikken er relevant for nettopp din glassbedrift og tjenestene dere leverer.

Digital markedsføring for glassmestere