Glassbloggen

Nettsider for glassbedrifter – dette bør du vite

For noen uker siden skrev vi om hvorfor glassbedrifter bør ha en nettside. Men hva trenger man egentlig å vite når man skal lage en ny nettside? I dette innlegget lister vi opp de viktigste tingene som man bør tenke på når man utformer en nettside til sin bedrift.

 

Morville-modellen

Peter Morville har laget en modell for hva en nettside bør oppfylle, og den er blitt en av de mest anerkjente modellene. Denne er like relevant i dag som den gang den ble utformet, så la oss se litt på de syv faktorene som danner en god nettside.

 

1. Brukervennlig

Nettsiden din bør være brukervennlig. Det vil si at besøkeren intuitivt skal skjønne hvordan den fungerer, og hvordan man finner frem til det man ønsker å finne ut mer om. Brukervennlighet går også på responsivitet, eller mobiltilpassing, som det ofte kalles. Om man er på en mobiltelefon, bør nettsiden virke minst like bra som på et nettbrett eller på en datamaskin.

 

2. Mulig å finne

Vi har skrevet en hel del artikler om synlighet i Google, og hvor viktig dette er – og dette er naturligvis også et av punktene i Morville-modellen. Hvis nettsiden din er vanskelig å finne, vil du naturlig nok ikke få særlig mange besøkere.

 

3. Troverdig

Troverdighet går ikke kun på glassbedriften din, men også på nettstedet. Hvordan vet besøkere at de har kommet til riktig nettsted og ikke til en "lureside"? www.xcfiw.xyz/glassbedrift, for eksempel, hadde nok folk vært litt skeptiske til å gå inn på. Sørg for at din nettside ser profesjonell ut og har en profesjonell nettside-adresse.

 

4. Tilgjengelig

Finnes det noe mer irriterende enn når du søker etter noe i Google og kommer til en 404 Page Not Found-side? Sørg for at dette ikke gjelder din side. For at nettsiden skal være god, bør alle dine undersider være aktive og virke som de skal.

 

5. Attraktiv

Glass er et vakkert materiale, og det er lett å presentere dette på en attraktiv måte. Du ville ikke ha vist frem en glasstrapp full av støv og smuss for en potensiell kunde – og dette prinsippet gjelder også nettsiden din.

Om du har en utdatert eller uattraktiv nettside, med blinkende animasjoner, bilder i dårlig kvalitet og manglende struktur – ja, da er sjansen stor for at besøkeren finner en mer attraktiv og inspirerende nettside.

 

6. Nyttig

Finner besøkeren det han eller hun er på jakt etter? Har du den informasjonen på nettsiden som besøkeren ønsker? At nettsiden oppleves som nyttig, er utrolig viktig. Om besøkeren ikke finner det han eller hun er på jakt etter, vil de sannsynligvis klikke seg videre.

 

7. Verdifull

Dette punktet oppsummerer egentlig poengene over ganske fint. Om du mangler én eller flere faktorer av de vi listet ovenfor, er risikoen den at besøkeren ikke opplever din nettside som verdifull. Har du derimot oppfylt alle disse punktene, vil resultatet trolig være det motsatte.

Hvis du ønsker mer informasjon om hvordan du kan markedsføre deg på nett, last gjerne ned vår gratis håndbok.

 

Digital markedsføring for glassmestere