Å kjøpe klær skal være en god opplevelse, noe du gleder deg til. Det er så absolutt noe helt spesielt ved det å kunne prøve klærne og ta dem med seg hjem rett fra butikken – istedenfor å bestille noe på nett som ofte viser seg å være helt annerledes enn det man så for seg.
Og det finnes faktisk en del spennende ting klesforretninger kan gjøre for å gi kundene en enda bedre opplevelse i butikken, ved hjelp av speil.
Tips: Speilsøyler i butikken
Noen ganger har du ikke behov for å benytte prøverommet hvis du kjapt skal se om plagget passer. En pen vårjakke, for eksempel, kan man prøve på uten et prøverom. Men speil glimrer ofte med sitt fravær i klesbutikker. Ikke sjelden må kunder gå litt rundt i butikken før de finner et smalt speil skjult mellom klær og hyller. Dette er naturlig, siden det er klær butikken ønsker å vise frem på veggene, og ikke speil – som finnes i prøverommene. Det finnes imidlertid en løsning som tillater maksimal utnyttelse av veggene og rommet samtidig som man gir folk muligheten til å prøve klær utenfor prøverommene.
Strategisk plasserte speilsøyler i butikken vil ikke bare gi flere muligheten til å prøve briller, hatter, jakker, osv., det vil også gjøre at butikken føles større og mer luksuriøs. Man får utnyttet all plassen i butikken og letter også på trykket i prøverommene, hvor det kan bli kø på travle dager (noe som faktisk kan føre til at butikken mister potensielle salg dersom folk ikke orker å vente). Til speilsøyler kan man med fordel bruke Pilkington Optimirror™, som er et helt miljøvennlig speil uten bruk av kobber eller bly. Speilet har høy lysrefleksjon og overholder kravene til produktstandard for bærekraft.
Tips: Moderniser prøverommene
Et annet tips som vi har skrevet om tidligere, er å modernisere prøverommene og bruke speilet som en interaktiv selger. Ifølge forskning gjort av prøveromsteknologiselskapet ALERTTECH er det sju ganger mer sannsynlig at kunder foretar et kjøp når de er i prøverommet fremfor bare å oppholde seg ute i butikken. Pilkington MirroView™ egner seg godt til bruk i interaktive prøverom, dvs. prøverom som har speil med berøringsskjerm og et grensesnitt som gjør det mulig for kundene å be om nye størrelser på klærne, eller å be om hjelp.
Sensorer leser RFID-taggen på plagget du har med deg, og viser produktet på skjermen bak Pilkington MirroView™-glasset. En anbefalingsmotor – akkurat som dem du er vant til fra nettbutikkene – kan foreslå andre produkter som vil passe fint til buksen, så som sko og et belte. Siden prøverom ofte har god belysning, anbefaler vi som regel Pilkington MirroView™ 50/50, som har høyere lysstyrke og er beregnet på lokaler med god belysning.
Speil er en essensiell del av enhver klesbutikk, og det er derfor viktig å ikke undervurdere dette elementet. Benytt smarte funksjonsspeil som gir dine kunder en god opplevelse, så vil du potensielt både kunne øke salget og få fornøyde kunder.
